Как избежать типичных ошибок при написании личного письма.

Тренировочные упражнения

До написания письма.

 

Упражнение 1. Чтобы правильно написать личное письмо и получить высокий балл за содержание работы, нужно внимательно прочитать задание и понять, что именно должно быть отображено в письме. Прочитайте задание и ответьте на вопросы:

a)                   Who are you writing to?

b)                   What do you know about this person?

c)                   Is the style of your letter going to be formal or informal?

d)                   How long does your letter have to be?

 

Упражнение 2. Подчеркните в письме-стимуле ключевые слова и выберите из предложенного ниже списка, что будет разумно включить в письмо, а что будет являться излишним.

a)                   Describe your personality.

b)                   Ask questions about Jake’s hobby.

c)                   Answer Jake’s questions about your future job.

d)                   Write if your teachers help you choose your future profession.

e)                   Write what you’re going to do in your gap year.

f)                    Write your opinion about the impact our personal qualities have on our choice (when we decide about our future profession)

g)                   Ask Jake questions about his plans for the gap year.

h)                   Ask Jake about the university he is going to enter.

Упражнение 3. Перед написанием письма вспомните, как должно быть организовано письмо. Для этого посмотрите на схему письма, данную ниже и соотнесите части письма с нужным местом на схеме.

 

a) Your address

b) The date

c) The body of the letter

d) The signature

e) The salutation

f) The close

g) A beginning

h) A common ending

Упражнение 4. Дата и адрес.

Выберите из трёх вариантов тот, в котором дата и адрес написаны правильно

a)                   St-Petersburg, Russia

15th June, 2011

b)                   St-Petersburg

15th June, 2011

c)                   St-Petersburg, Russia, 15th June, 2011

Упражнение 5. Приветствие.

Выберите из предложенных ниже варианты приветствия, соответствующие неформальному стилю  личного письма.

a)                   Dear Jake,

b)                   Hi, Jake!

c)                   Dear sir,

d)                   Dear Mr. Grown,

e)                   Hello, Jake!

 

Упражнение 6. Благодарность за письмо.

Одним из критериев оценивания личного письма  в ЕГЭ является соблюдение норм вежливости, принятых в англоговорящих странах. Одной из таких норм является начало письма с благодарности и ссылки на предыдущие контакты.

Поставьте слова, данные ниже,  в нужном порядке, чтобы получились фразы, которые можно использовать для начала письма и выберите те из них, которые соответствуют неформальному стилю личного письма.

1)                   letter, your, thank, for, you

2)                   hear, you, am, to, happy, I, really, from

3)                   lot, your, thanks, a, for, letter

4)                   great, from, it’s, hear, to, you, again

5)                   in, writing, I, response, am, to, letter, your, visit, about, your, Russia, to

6)                   written, but, busy, sorry, I’m, before, haven’t, I, been, I’ve, preparing, test, final, for, my

7)                   letter, giving, you, thank, about, for, me, your, information, of, 20th May, your, school

Упражнение 7. Основная часть письма. Ответы на вопросы.

В письме-стимуле задаётся три вопроса:

Have you made up your mind about your future?

Do your teachers discuss the issues of choosing your future job in their lessons?

Do you think your personal qualities influence the jobs we choose?

Прочитайте два варианта ответов на вопросы и выберите тот вариант, в котором дана вся требующаяся информация.

а) Choosing my future job is still a burning issue in my family and at school. I haven’t decided  yet, but I know that I want to work with computers. You know that I have always been interested in new technologies and my Maths' teacher says I have  analytical mind.  So it looks like I have all it needs to become a good programmer. Similarly to your situation both our teachers and parents are worried about our future and try to help discussing various possibilities at school and at home.

b) A lot of school-leavers are worried about choosing their future job. I’m thinking about it, too. Out teachers often tell us about different professions. Several days ago our Literature teacher told us about famous journalists and what it involves to be a journalist. It sounded really exciting.  I agree with you that we have to choose out future occupation according to our likes and dislikes and taking into consideration our personal qualities. For example, if you can’t stand noise, you’d better stop thinking about  becoming a teacher.

really exciting.  I agree with you that we have to choose out future occupation according to our likes and dislikes and taking into consideration our personal qualities. For example, if you can’t stand noise, you’d better stop thinking about  becoming a teacher.

Упражнение 8. Основная часть письма. Формулирование своих вопросов.

В задании требуется задать 3 вопроса, касающихся планов Джейка на год между учёбой в школе и в университете «By the way, I'm going to take a gap year before going to the university and I have huge plans!....».  Желательно, чтобы  в вопросах использовались разные грамматические структуры и разнообразные лексические единицы.

Задайте вопросы, затронув следующие аспекты проведения Джейком свободного года:

a)                   Travelling

b)                   Work

c)                   Friends

d)                   Parents

e)                   Studying

f)                    Music

Из написанных Вами вопросов выберите три, которые Вы бы включили в письмо.

Упражнение 9. Основная часть. Лексический запас.

При написании основной части Вы должны продемонстрировать свой лексический запас. Не следует злоупотреблять такими излишне часто используемыми словами, как nice, good, interesting, like.

Потренируйтесь и перепишите данный ниже текст, заменяя слова nice, interesting, like более выразительными синонимами.

Yesterday we went to the cinema to watch a new comedy. There were three of us: Jane, her brother Jake and me. I was wearing a very nice dress as I wanted Jake to like me. The weather was nice.  Jake offered to walk. I really liked the idea of walking instead of going by bus. We walked through a very nice park.  Jake proved to be a very interesting person and it was interesting to discuss different things with him. The film was really interesting, but my friend Jane said that the book the film is based on is more interesting.  I liked the film, too.  The main character was a very nice person and the plot was interesting.

Упражнение 10. Завершение письма.

Нормы вежливости письменной речи требуют закончить письмо следующим образом:

a)                   Заключительная фраза , сигнализирующая, что автор заканчивает письмо

b)                   Добрые пожелания.

c)                   Подпись.

Соотнесите данные ниже фразы с перечисленными выше частями письма

  1. Best wishes,
  2. I’m looking forward to your next letter.
  3. Yours,
  4. Maria
  5. I have to finish my letter as I have a very important test tomorrow and need to revise.
  6. Well, that’s all for now.
  7. All the best,
  8. I’ll tell you more about… in my next letter.