Евдокимова Татьяна Петровна

 

учитель английского языка

педагогический стаж: 7 лет

квалификационная категория: первая

образование: высшее

Персональная страница на www.school311spb.net

"ПРАЗДНИКИ ВЕЛИКОБРИТАНИИ" - ПРЕЗЕНТАЦИЯ

Чтобы ознакомиться с документом пройдите по ссылке:

https://drive.google.com/a/school311spb.net/?tab=oo#recent

МЕТОДИЧЕСКИЕ МАТЕРИАЛЫ ПРОВЕДЕНИЯ ПРОМЕЖУТОЧНОЙ АТТЕСТАЦИИ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В 5- ЫХКЛАССАХ

Методические материалы проведения промежуточной аттестации по английскому языку в

5- ыхклассах

Экзамен по иностранному языку в 5 классе ставит своей целью проверку уровня сформированности коммуникативной компетенции учащихся в двух из четырех целевых умений – чтении и говорении в двух формах: монологической и диалогической. При проверке умений в говорении параллельно проверяются умения аудирования, произносительные, лексические и грамматические навыки учащихся, а также их социокультурные знания и умения. Под социокультурными знаниями и умениями понимается умение учащихся осуществлять межличностное и межкультурное общение с применением знаний о национально-культурных особенностях своей страны и страны изучаемого языка, в частности адекватное использование правил этикета в процессе устного общения с экзаменатором.

Предлагаемые экзаменационные материалы содержат ряд положений:

• проверяемые коммуникативные умения: ознакомительное чтение, перевод, ответы на вопросы;

• проверку продуктивных умений монологической речи (второй вопрос) Данный подход позволяет:

а) комплексно проверить речевые умения школьника (понимание основного содержания текста, передача основной идеи текста);

б) обеспечить аутентичность и самостоятельность речевого высказывания ученика;

• разработаны критерии оценки коммуникативных умений учащихся, которые позволяют объективно оценить ответ учащегося на экзамене по пятибалльной шкале, принятой в настоящее время в школе;

Экзаменационные билеты носят примерный характер и могут быть использованы в качестве основы при разработке экзаменационных материалов для конкретного общеобразовательного учреждения с учетом особенностей его образовательной программы. Допускается внесение следующих изменений: частичное изменение и расширение тематики текстов и ситуаций общения, незначительное увеличение объема текстов.

Структура экзаменационной работы

Экзамен проводится в устной форме. Каждый билет содержит два задания.

Первое задание проверяет умения ознакомительного чтения (чтения с пониманием основного содержания). Экзаменуемому предлагается законченный в смысловом отношении несложный аутентичный текст (из научно-популярной, публицистической или художественной литературы). В процессе подготовки к ответу учащийся может пользоваться двуязычным словарем.

Задача экзаменуемого – ответить на 3 вопроса по содержанию текста, касающихся:

• основной идеи (О чем говорится в тексте?Какова основная идея текста?);

• главных фактов (Кто? Что? Когда? Как? Где? Куда?).

Тексты, подбираемые для проверки умения чтения, должны удовлетворять ряду требований:

• соответствовать определенному государственным стандартом предметному содержанию речи выпускников 5 классов;

• соответствовать государственному стандарту по языковой трудности;

• учитывать возрастные особенности и интересы учащихся 5 классов;

• не выходить за рамки жанрового и стилевого разнообразия, рекомендованного в стандарте в отношении текстов для чтения (текст научно-популярный, публицистический, художественный);

• характеризоваться смысловой законченностью;

• иметь образовательную и воспитательную ценность;

• не содержать информации, способной оскорбить социальные, религиозные и национальные чувства учащихся.

Формулировка задания для проверки умений в чтении соотнесена с критериями оценивания. Правильным ответом считается ответ, который полностью соответствует содержанию текста. Ответ, который содержит не только основную информацию, но и детали, является полным.

Второе задание проверяет умения монологической речи.

Задача экзаменуемого – сделать сообщение по данной теме.соответствующие тематике, определенной стандартом основного общего образования по иностранному языку:

• межличностные взаимоотношения в семье, с друзьями, в школе;

• досуг, увлечения;

• родная страна и страна/страны изучаемого языка;

• природа и проблемы экологии; здоровый образ жизни.

Объем монологического высказывания не менее 10 фраз.

На подготовку заданий отводится 30 минут; устный ответ занимает 8–10 минут.

Ответ оценивается по пятибалльной шкале, принятой в Российской Федерации.

Темы монологических высказываний:

«Aboutmyself»,

«Myflat»,

«Daily life»,

«At the English lesson»,

«School life»,

«My favourite Subject»,

«My family»,

«Hobbies».

Тест по английскому языку на определение уровня знаний.

0 Where are you from?
A I’m France. B I’m from France. C French. D I’m French.

1 How old are you?
A I have 16. B I am 16. C I have 16 years. D I am 16 years.

2 Are you having a nice time?
A Yes, I’m nice. B Yes, I’m having it. C Yes, I am. D Yes, it is.

3 Could you pass the salt please?
A Over there. B I don’t know. C Help yourself. D Here you are.

4 Yesterday I went __________ bus to the National Museum.
A on B in C by D with

5 Sue and Mike __________ to go camping.
A wanted B said C made D talked

6 Who’s calling, please?
A Just a moment. B It’s David Parker. C I’ll call you back. D Speaking.

7 They were __________ after the long journey, so they went to bed.
A hungry B hot C lazy D tired

8 Can you tell me the __________ to the bus station?
A road B way C direction D street

9 __________ you remember to buy some milk?
A Have B Do C Should D Did

10 - Don’t forget to put the rubbish out.
- I’ve __________ done it!

A yet B still C already D even

11 You don’t need to bring __________ to eat.

A some B a food C many D anything

12 What about going to the cinema?
A Good idea! B Twice a month. C It’s Star Wars. D I think so.

13 - What would you like, Sue?
- I’d like the same __________ Michael please.

A that B as C for D had

14 __________ people know the answer to that question.
A Few B Little C Least D A little

15 It’s not __________ to walk home by yourself in the dark.
A sure B certain C safe D problem

16 __________ sure all the windows are locked.
A Take B Have C Wait D Make

17 I’ll go and __________ if I can find him.
A see B look C try D tell

18 What’s the difference __________ football and rugby?
A from B with C for D between

19 My car needs __________ .
A repairing B to repair C to be repair D repair

20 Tim was too __________ to ask Monika for a dance.
A worried B shy C selfish D polite

21 I haven’t had so much fun __________ I was a young boy!
A when B for C during D since

22 Sorry, I don’t know __________ you’re talking about.
A that B what C which D why

23 I’m afraid you __________ smoke in here.
A could not B don’t have to C are not allowed to D can’t be

24 Everyone wanted to go out __________ John.
A apart B unless C however D except

25 Honestly! I saw a ghost! I’m not __________ it up!
A having B laughing C making D joking

26 Eat everything up! I don’t want to see anything __________ on your plate!
A left B missing C put D staying

27 Take the A20 __________ the roundabout, then turn left.
A right B as far as C along D heading north

28 I really hope you can find a __________ to this problem.
A result B way C conclusion D solution

29 Could you watch my bag while I go and get a cup of tea?
A Of course! B Never mind. C If you don’t mind. D It doesn’t matter.

30 In my country, it is __________ the law to watch an X-rated film if you are under eighteen.
A under B against C over D beyond

31 Rebecca had to __________ the invitation, as she was busy studying for her exams.
A take off B put back C turn down D get away

32 Police __________ that a terrorist group might be behind the kidnapping.
A suppose B fancy C suspect D accuse

33 When Christopher smiles, he __________ me of his grandfather.
A remembers B recalls C rethinks D reminds

34 The wonderful smell of freshly __________ coffee hit us as we entered the store.
A crushed B smashed C ground D pressed

35 Mike’s dad wouldn’t __________ him go to school with a red streak in his hair.
A allow B permit C accept D let

36 If only I __________ made that phone call!
A wasn’t B didn’t C hadn’t D haven’t

37 I like Mary for her friendly smile and her __________ of humour.
A sense B manner C way D impression

38 These shoes are very __________ for walking in the mountains.
A practical B functional C realistic D active

39 __________ of the credit for our success has to go to the Chairman, Peter Lewis.
A Several B Much C Enough D Sufficient

40 We were surprised that over 500 people __________ for the job.
A wrote B applied C enquired D requested

41 The children watched in excitement as she __________ a match and lit the candles.
A scratched B struck C rubbed D scraped

42 Sorry about Kate’s strange behaviour, but she’s just not used to __________ lots of people around her.
A had B have C having D has

43 Ivan kept running very hard __________ none of the other runners could possibly catch him.
A even though B however C despite D as

44 ‘I did this painting all __________ my own, Dad,’ said Milly.
A by B with C for D on

45 You __________ better check all the details are correct before we send it off.
A would B had C should D did

46 This game is __________ to be for five year-olds, but I think a two year-old could do it!
A expected B required C obliged D supposed

47 Just put this powder down, and it should __________ any more ants from getting in.
A prevent B avoid C refuse D forbid

48 When Jonie __________ to do something, you can be sure she’ll do it, and do it well.
A gets on B takes up C sets out D brings about

49 __________ we get to the top of this hill, the path gets much easier.
A At the time B Eventually C Once D Finally

50 Fifty-seven? No, that __________ be the right answer!
A can’t B mustn’t C wouldn’t D needn’t

51 __________ happens, I’ll always be there for you!
A However B What C Whatever D No matter

52 Can you __________ to it that no one uses this entrance?
A see B deal C ensure D get

53 A __________ debate ensued, with neither side prepared to give way to the other.
A warm B heated C hot D boiling

54 I’ve drunk milk every __________ day of my life, and it’s never done me any harm!
A particular B individual C single D one

55 The version of the film I saw had been __________ censored.
A strongly B deeply C great D heavily

56 He promised to phone me at nine o’clock exactly, and he was as __________ as his word.
A true B good C right D honest

57 There has been so much media __________ of the wedding that I’m completely fed up with it.
A circulation B attention C broadcasting D coverage

58 If I were you I would __________ clear of the area around the station late at night.
A stick B steer C stop D stand

59 Turning back now is out of the __________ .
A agenda B matter C question D possibility

60 Joe’s fear of enclosed spaces __________ from a bad experience he had when he was a child.
A stems B leads C starts D flows

Конспект урока по теме :”Weather”

Урок английского языка по теме :”Weather

Класс 3

Тема «Погода «

Цели урока:

развивающий аспект: развитие мыслительных способностей, развитие умений высказывать предположения и планирование высказываний;

учебный аспект формирование лексических и грамматических навыков говорения, совершенствование речевых навыков;

воспитательный аспект развитие познавательных способностей и способностей к общению;

Задачи урока: закрепить и проверить знания учащихся по теме;

Метод - личностно-ориентированный, ролевая игра

Тип урока – урок обобщения и систематизации знаний, творческий проект с презентациями; Оснащение урока – компьютер, интерактивная доска, магнитофон с записями, слайдовая презентация по теме «Погода «, раздаточный материал с лексико-грамматическими упражнениями;

I.Целевой блок. Организационный момент. Введение в языковую среду.

Introduction.

Приветствие, подготовка учащихся к работе на уроке, сообщение о теме и плане урока.

/слайд №1по теме «Погода»/

T: Good morning, children! I’m happy to see you!

-So we are

I hope, you guessed, that the topic of our today’s discussion is “Weather”

Today we are going to speak about different seasons and weather. I hope youll work well.

II. Мотивация учащихся к учебной деятельности, вызов устойчивого интереса к теме урока.

Warmingup activities. /отработка лексических единиц в речи учащихся /

1.1 T: Look through the window! What do we say about the weather if it is bad or good?

- What a lovely day!

- Fine morning .isn’t?- Oh,yes, splendid weather

- What a nice weather we are having today!-Yes, really.

- Nice day today!-Yes, indeed.

- Isn’t it wonderful?-Sure.

T:Isn’t it a lovely weather?

What season is it now? It is spring now.

What is the weather like today- It is cold.

What do you think, is the day bright? - No, the day is dull

1.2. T: Do you know any poems and rhymes about winter? Will you tell any?

Winter is wonderful, winter is white

Everything is so shiny and bright

Winter is cheerful, winter is gay

We can laugh merrily

Run, jump and play.

Spring is green

Summer is bright

Autumn is yellow

Winter is white

III.Активизация лексических навыков.

T: Let’s say something about different seasons.

What season do you like best?

P1: As for me, I like spring, because the air is fresh and it is cool and the nature is beautiful.

P2:I like winter, because I can play snowballs .

P3:I like autumn, because there are many yellow, red, brown trees, much rain and many mushrooms.

P4:I like summer, because I can swim in the river and ride bikes.

P5:I like summer too, because we hear grasshoppers in the grass and bees, they collect nectar and make honey.

P6: I like spring, because it brings as much rain as it can and there are such flowers as: tulips, violets,

buttercups, daffodils and others.

IV.Актуализация знаний учащихся, совершенствование речевых навыков

Развитие навыков устной речи.

1.1T: And now the Weather Forecast for today.

Look through the window! What season is it now?

/It’s winter. It’s cold. It’s three below zero. It’s snowy. It’s slippery. Be very careful. /

(высказывание мнений о погоде)

1.2.P: Good morning! Today is the 28th of February.

It is winter now. Everybody knows it is a beautiful season.

What a fairy sight at night

Is the forest still and white?

When above us floats the moon

Like a wonderful balloon

When an every fir and pine

Diamonds and jewels shine

In winter the weather is changeable.

Sometimes it is cold and frosty and sometimes it is rainy and foggy.

In the morning and at night it is cold and frosty, and in the daytime it is sunny and frosty.

Today the weather is sunny and frosty.

We can play snowballs and make a snowman.

But in the evening it will snow.

1.3.

T: Although the weather is fine, it is still winter. Will you tell me some words about ?

P1: In winter the sun rises later than usual. It is the coldest season. When it snows, everythinh is white and beautiful.

P2: Children make a snowman and play snowballs. Sometimes we have rain and fog. People usually spend their time at home, because it is cold outdoors.

P3: The trees are white with snow. They are very beautiful. Children like to be in the park in winter. They come there to ski .They enjoy winter.

P4: Winter is famous for its sunny, frosty days. Everything looks so beautiful, covered with snow and ice.

P5: It’s apity, that we have a mild winter in our town. I think winter is a good time for sports: skating and skiing.

IV. Активизация лексических навыков.

T: And now repeat the following tongue-twister. Practice saying as quickly as you can.

Whether the weather is fine

Or whether the weather is not

Whether the weather is cold

Or whether the weather is hot

We’ll whether the weather

Whatever the weather

Whether we like it or not

V.Развитие диалогической формы коммуникации.

/разговоры о погоде/

Ролевая игра./составление мини-диалогов/

P1 ®¬P2

1.-What is the weather like today?

-It looks like snow and it is cold outside.

2-Is it going to rain?

-I hope not, though it looks like rain.

3.-Hello! Do you like the weather?

-Oh, yes .It is frosty and snowy.

-Do you know the forecast for tomorrow?

-I hope it’ll keep frosty to skate and ski in the park.

VI. Активизация знаний учащихся по теме «Погода «

/учащиеся выполняют задания, затем проверяется их понимание/

1.Найди лишнее слово и подчеркни его.

1. snow, rain, wind, sky,clouds.

2. snowballs, children, snowmen, icicles.

3. to make a snowman, to decorate a tree, to do homework, to play snowballs.

2.Соедини словосочетания с их переводами:

1. decorate with toys а)лепить снеговика

2. winter holidays в)получать подарки

3. in winter с)украшать игрушками

4. make a snowman d)зимние каникулы

5. get presents е)зимой

VIII.Совершенствование речевых навыков.

Speaking Practice.Защита проектов. (проверка домашнего задания – проекты по теме «Времена года «)

/презентация проектов по теме :»My Favourite season»/

VII.Заключительный этап урока. Подведение итогов, оценки домашнее задание.

All about mе. My favourite season - сочинение

" At the English Lesson"

At the English Lesson

My name is ________. I am a pupil of the fifth form. I study at school number 311.

I would like to tell you about the lesson of the English language.

The pupils of our school learn two languages: Russian and English.

I have my English three times a week.

I have English on Tuesday, Wednesday and Friday. English is usually the third lesson. During the lesson we listen to the tape recorder, ask each other questions and speak out on what we have heard. Sometimes it is a story, sometimes it is a dialogue or a conversation. They are not very long but they are always very interesting. At the English lesson we usually speak, read and write. We speak about school, pupils and teachers, about lessons, animal, nature, about our friends, sports and games. We read books and stories about children, nature, school life and so on. We write letters, words, sentences, exercises and dictations. We play at English, too. We sing songs and learn poems and tongue twisters.

I like English. I can read and write well, but I can’t speak English well yet.